Evde (Makinesiz) Ekmek Yapımı...

Author: LUGAS // Category:
Gün geçtikçe burada yaşamaya daha çok alışıyorum sanırım ama vatanıma ve sevdiklerime olan özlemimi hafifletmiyor alışmam. Ama her bulduğum ya da yaptığım aşina tatlar, bir nebze olsun kendimi evimde hissettiriyor. Buraya gelmeden önceki en büyük endişelerimden biri aradığım yiyecekleri bulamamaktı. İlk günlerin verdiği acemilikle göremediğim ve "tüh, vah!" ettiğim şeyleri şimdi sakin kafayla daha bulur oldum. Özellikle benim gibi pasta ve yemek yapmaya meraklı bir kişinin arayacağı şeylerden bazıları mesela:

Krema
Kuvertür çikolata
Pudra şekeri(Bugün buldum)
Esmer şeker
Maya (Kesinlikle yaş yok)
Maskarpone peyniri (labne yok, yerine kullanabilmek için)
Salça
Baharatlar
Yemekle alakası yok ama kesme şeker dahi buldum bugün.

Ama... Türkiyedeykenki gibi fırından alınmış misss gibi kokan ve dışı çıtır çıtır, içi yumuşacık Türk ekmeğim yok malesef. Bugüne kadar ne tür ekmek denemiş olursam olayım, bir aydır tek bir öğünümde ekmeğimin tadını bulamadım. Türkiye'den gelmeden önce akıllılık edip bir ekmek makinesi aldım almasına ama, eşyalarıma kavuşmama yaklaşık 3 hafta daha olduğu için artık sabrım taştı. Bu nedenle ekmeğimi kendim yapmaya karar verdim. Önce kendi kafamdan bir iki deneme yaptım, ama tadı ve kabuğu asla istediğim gibi olmadı. Daha sonra aklıma Ruki geldi. (Tarifi "TURK EKMEGI" olarak arayın) Ne zaman profesyonel bir tarife ihtiyaç duysam mutlaka onun o karmakarışık sayfalarını alt üst ederim. İstediğim tarif adıyla sanıyla oradaydı ama malesef yapımı 3 gün sürer diyordu. Benim o kadar sabrım olmadığı için yine de olmazsa olmasın diyerek kolları sıvadım. Tabii ki sonucu resimde görebiliyorsunuz. Fırından yayılan kokulara zor sabrettim ama emeğimin de sonucunu aldım. Bu ekmek aynı odun fırınlarında pişen içi dolu dolu, kabuğu çıtır çıtır, halis mulis ekmek oldu işte. Belki başınız sıkıştığında biraz zaman ayırarak bu mis gibi ekmeği yapabilirsiniz benim gibi.

Ruki apayrıntılı anlatmış, onu da mutlaka okumanızı öneririm ama ben kendimce buradan tekrar etmek istiyorum yapım aşamalarını. Çünkü onun verdiğinin tam yarı ölçüsünü kullandım. Aşağıdaki tarifle 2 adet normal boyutta ekmek elde edebilirsiniz.

Malzemeler:
2,5 tepeleme tatlı kaşığı instant maya
1 tatlı kaşığı silme toz şeker
1,5 su bardağı ılık su (sıcak olmasın)
3-4 su bardağı un
2 tatlı kaşığı silme tuz

Yapılışı:
Derin metal olmayan bir kaba un, tuz, toz şeker ve instant maya konur ve iyice karıştırılır. Ilık su ilave edilip karışım iyice yoğurulur. Ele yapışmaya devam ediyorsa azar azar un ilave edilip ancak toparlanacak kadar bir hamur yapılır. Üzeri bir bezle kapatılık ılık bir yerde iki misli kabarana dek yaklaşık 30-40 dakika bekletilir. Kabaran hamur, kabın içinde toparlanır, az un serpilmiş tezgahta tekrar yoğurulur. Yoğurma işlemi sırasında elle daire şeklinde bastırılıp içinde biriken gazın çıkması sağlanır. Tekrar yoğurulur. 1-2 defa daha bu işlem yapıldıktan sonra hamur iki parçaya ayrılıp unlanmış tezgahta top şekli verilir ve üzerlerini temiz bir bezle kapatılıp 10 dakika beklenir.



Süre sonunda her bir hamuru, az unlanmış tezgahta tekrar yoğurup elinizle bastırarak daire şekline getirin. Her bir daireyi bir kenarından rulo yapar gibi içeri doğru kıvırın, bir yandan da avuç içinizle bastırın. (Burayı Ruki muhteşem anlatmış: Az unlanmis tezgahta herbirini elle hafifce gazini cikartmak icin duzleyerek – avuc ici ile daire yapin ve siki bir oval ekmek sekli verin;ustten baslayip kivirin biraz kalinca ve her kivirista sag el avuc alti ile sikistirin hamuru/adeta muhurlemektir bu hareket-kivirdikca ortasi sisman,oval bir ekmek elde edeceksiniz.(Veya daire seklindeki hamurun iki yanini ortada bulusturun; hamuru yine ustten baslayarak asagi dogru ayni sekilde yuvarlayin elle sikistirarak-boylece daha farkli ve sisman bir oval sekil elde edilir.)Bitmis sekli ile uzun bir oval ekmek olmalidir.)

Her bir hamura oval ekmek şekli verildikten sonra unlanmış tepsiye yan yana konulur, üzerlerine de çok az un elenir. Ilık bir yerde ekmekler iki misli kabarana dek beklenir. (Ben yarım saat beklettim, resimde de görüldüğü gibi kaloriferin yanına sandalye koyup, ekmekleri de üzerine koydum.)

Bu sırada fırın 220 dereceye ısıtılır, fırının en altına ısıya dayanıklı bir kase ya da kap koyulur. Kabaran ekmeklerin üzeri sivri uçlu bir bıçakla verev olarak üç yerinden çizilir, ya da boydan boya tek bir kesik yapılır. Fırının içindeki kaba 6-7 tane buz ya da 1 bardak kaynar su koyulur, ekmekler fırına verilir. Üstü ve yanları iyice kızarıncaya dek pişirilir. (Benim ekmeklerim yaklaşık 35 dakika gibi bir sürede pişti) Piştiğini anlamak için altlarına hafifçe vurunca tok bir ses alınması gerektiğini belirtmiş Ruki.)




Not: Ekmekleriniz fırından çıktığında dış kabukları sert olacak, endişe etmeyin daha sonra normale dönecekler.

0 Responses to "Evde (Makinesiz) Ekmek Yapımı..."

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...